11 april 2008

Temple of Respect

På avtalad tid drog vi iväg mot Temples of Angkor.

Jag kom inte ihåg när jag första gången såg bilder av Angkor Wat, men verkligheten överträffade alla föreställningar!
Det är svårt att hitta alla superlativ för att beskriva en soluppgång över denna mäktiga byggnad, men tårar av lycka är kanske det närmaste jag kan komma när jag försöker beskriva vad som mötte mig. Det vore närmast fånigt att försöka ge mig in i en guidad tur runt templet i denna blogg.

Efter denna storslagna start på dagen åkte vi vidare mot Angkor Thom - vilket betyder Stor stad. Huvudbyggnaden Bayon var inte lika omfattande som Angkor Wat, men vilken upplevelse. Drygt 200 stycken leende ansikten, insprängda i arkitekturen och min lycka var fullständig! (Jag är övertygad om att Tintins upphovsman Hergé var inspirerad av Bayon när han tecknade den underjordiska tempelstaden i Plan 714 till Sydney.)

Vidare till ytterliggare en rad tempel; Preah Neak Pean, Ta Som, Eastern Mebon och Pre Rup för att sedan återvända till hotellet och vila under dagens varmaste timmar.

Sällan har jag upplevt värme så påtaglig som här. Det är som att gå omkring med en hårtork med fullt pådrag rätt in i munnen!

Det skulle bli Temple of Angkor för hela slanten idag. Vi startade eftermiddagspasset med templet Banteay Kdei för att sedan ta oss an - dagens höjdpunkt - Ta Prohm.
Överallt i templet har rötterna till enorma träd ätit sig in i templet. Oerhört spektakulärt och inte undra på att detta var en idealisk inspelningsplats för filmen Tomb Rider.

På vägen tillbaka till Siem Reap passerade vi en rad mindre tempel och avslutningsvis klättrade jag upp på berget Bakheng för att se solen gå ner över Kambodja.

Vilken dag!

Christofer

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: