11 april 2008

Han Solo i Siem Reap

Solen gick precis ner över Siem Reap, Kambodja, när Vietnamese Airlines 846 från Ha Noi taxade in och värmen träffa mig som ett Expresståg när dörren öppnades!

Jag hade förbokat hotel från Ha Noi, men ingen som skulle hämta mig - det brukar lösa sig.

- Var ska du, frågade första killen som mötte mig utanför flygplatsen.
- Till
Mekong Angkor Palace.
- Mitt namn är Han Solo och jag kan köra dig dit på min Honda Dream 125.

- Perfekt,
sa jag.

Efter fem minuter hade vi bestämt att han skulle vara min guide under helgen, och en timme senare slog vi oss ner för att käka middag tillsammans och planera helgen.
Restaurangen - ett ställe drygt tre kilometer utanför stan - hade en rätt på menyn; en Kambodjansk variant av HotPot. Massor av grönsaker, nudlar och kött ner i en kokande buljong. Jag frågade vad det var för kött och Ha Solo svarade att det var nötkött. Men, jag har ätit hund för många gånger för känna igen smaken. Soppan var underbar och upplägget för helgen han presenterade var strålande. Givetvis en rundtur bland ruinerna i Angkor, men också besök i byar runt Siem Reap för att träffa hans släkt och vänner, en flytande by i sjön Tonlé Sap Lake och "något" ställe 2 mil bort.

På vägen tillbaka till mitt hotel var det uppenbarligen fest överallt och Han Solo berättade att nu på söndag firar man Nyår i Kambodja och folk hade redan börjat värma upp.

Jag kom i säng runt tolv för att möta nästa dag redan vid fem-tiden.
Temples of Angkor väntar!

Christofer

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: