16 november 2005

En "högtalare" blir det.


- Nu är allt igång!

The International Sculpture Symposium "An Giang Hallmark" II - 2005

Kom fram kl 3, natten mellan fredag och lördag. Klockan 8, på morgonen, knackade det på dörren och det var bara att sätta igång!
Ett marmorblock stod och väntade på mig. Efter lite vånda - då jag innan hade planerat någonting helt annat - så kom idén ganska snabbt.

Det kommer att bli en "högtalare".
Det vita marmorblocket är ca en kubik och går under arbetsnamnet; Stonefunker.

Tog med mig förlagan i morse och visade Mr. Ho - som är Supervise här - som var helt cool.

- Det tar 4-5 dagar att göra, sa han och släntrade iväg.
Han är den unga coola typen, med en egen fabrik i HCMC (Saigon).
400 anställda och full rulle på vinkelsliparna och mejslarna.

Medans jag väntade på min assistent gick jag omkring och småpratade med en och annan av de 65 deltagarna här på symposiet. De flesta stenskulptörer. Stötte bland annat på den man som skriver om symposiet - uppfattade aldrig hans namn. Han är även författare och medlem i Litterature & Arts Association här i Vietnam. Han ställde frågor om mitt konstverk och jag berättade om mina tankar och planer för "mitt block". Vi pratade om Sounds & Silence. Om konceptuell konst, om motsägelser som uttryck m.m.
Han fattade allt på en gång; pekade på huvudet och sa att jag tänker mycket och att det är inne i mitt huvud som ljuden finns!
Fin kommentar.

Det är klibbigt varmt här. Typiskt Vietnam! Under dagarna skiner solen, medans eftermiddagarna kännetecknas av regn. Inte riktigt i fas med tidsomställningen ännu men det känns underbart att vara tillbaka i Mekong!

Tina

Inga kommentarer: