03 november 2008

Les Archives, Betwixt och Zidane

En helt fantastisk utställning - Night in August - signerad Christian Boltanski såg jag 1998 på Taidehalli i Helsingfors. Redan i entrén mötte man hans konst genom den tunga lukten från skitiga överrockar som spridit sig genom hela museet. Komplext, närvarande och angeläget. Utställningen tillhör fortfarande en av mina starkaste konstupplevelser.

Sedan snart två månader tillbaka har Boltanskis utställning Les Archives pågått på Magasin 3 i Stockholm. Mina förväntningarna var höga, men tyvärr försvann dessa i Boltanskis halvhjärtade försök att åstadkomma den närvaro som är så signifikativt för hans verk. Den mentala och fysiska närvaron, som jag tidigare upplevt, hade bytts ut mot mekaniska konstverk som saknade närvaro. Visst. Hjärtljud; men räcker det?

I detta konstverk av Boltanski är det bland annat besökarna själva som bidrar genom att donera sina hjärtslag. Med start i Stockholm upprättar han ett arkiv över hjärtljud som ska få sin hemvist på en egen ö i Japan.

"...att bevara hela sig själv, registrera alla ögonblick i våra liv, alla objekt som har omgivit oss, allt vi sagt och allt som sagts runt omkring oss, det är mitt mål."
Christian Boltanski

Betwixt. Samlingsutställning med sju konstnärer där Sofia Hultén - återigen - är den klart största behållningen. Varje gång jag stöter på hennes videoverk är man fast!

Zidane - A 21st Century Portrait. Douglas Gordon och Philippe Parreno har tillsammans gjort ett alldeles strålande porträtt av fotbollsspelaren Zinédine Zidane. Genom 17 kameror får vi följa Zidane under matchen, mellan hans dåvarande lag, Real Madrid och Villareal den 23 april 2005.

Utställningarna på Magasin 3 pågår fram till den 14 december.

Christofer

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: