En fantastiskt bra arrangerad Rallytävling av NMS-Boden är över. Två dagar och 116 km fördelat på 9 stycken specialsträckor; en imponerande längd värdig en 50-åring!
Kanonrundan 50 års Jubileum började på fredagkvällen med en 3,5 km lång publiksträcka - Pionjären - inne på serviceområdet.
Därefter bar det av ut mot Brotjärn. En kort sträcka på 7,5 km som vi skulle besöka två gånger under kvällen. Bra attack och en ok tid, men vi insåg redan nu att hemmaföraren Michael Wikström med kartläsaren Lennart Nilsson var en antilop i skogen. Mycket svårslagen!
Därefter följde en lång service så att mörkret skulle lägga sig över Norrbotten. På med extraljus och samma två sträckor väntade igen.
Ett par kilometer in på SS4 Brotjärn lossnade ena staget till extraljusen. Detta tillsammans med att vi redan tappat ett av extra ljusen gjorde att sikten förkortades till några skrämmande meter bara. Givetvis tappade vi tid på grund av detta, men vi var nog mest glad att vi kom i mål och kunde parkera bilen hel på serviceområdet och invänta nästa dags sträckor - i dagsljus!
Vi gick till sängs med en andra plats i tävlingen. Wikström en bra bit före och Tommy Ström med kartläsaren Mats Fryklund från Härnösands MK i en Toyota Corolla några sekunder efter oss.
Inför andra dagen väntade fem sträckor på totalt 95 km. Dagen började med tävlingens längsta sträcka; Kusträsk och drygt 26 km körning. Det var morgontrött i Golfen och vi hade tappade rejält till både Wikström och Ström. Detta blev en väckarklocka.
SS6 - S:a Alträsk - gick strålande, även om det inte fanns något att sätta emot Wikström i deras Opel Astra Kitcar. Därefter följde återigen publiksträckan Pionjären och sedan var det dags att ta sig an en rejält uppkörd Kusträsk sträcka igen. Den här gången med mycket bättre attack och riktigt fin rytm i bilen.
Inför sista sträckan - en klassiker - Fingalåsen på 22,37 km låg vi på en tredje plats, efter ointagliga Wikström och Ström men med ca en halv minut till godo på Lycksele MKs Petter Jonsson i sin Volvo 240. Vi skulle "bara" köra igenom sträckan.
Någon kilometer in på sträckan var gaspedalen lite för tung och höger bak gled ut och höger bakdäck träffade en rejäl sten i dikeskanten och kärlek uppstod omedelbart. Vi fick lämna luften i däcket vid stenen, men fick behålla fälgen och lite gummirester för att sedan försöka ta oss till mål så gott det gick. Det blev givetvis en svettig resa utan någon som helst balans i bilen, en snurrning mitt på sträckan, ett allmänt oväsen och en "säker" tredje plats förbyttes till en "tråkig" fjärde plats.
Det visade sig när resultatlistan lades ut att Fingalåsen skapade ordentliga omkastningar på prispallen. Wikström halkade ner till en tredje plats efter en närmast osannolik otur sista hundra meterna av sträckan och tog sig till mål med 2.30 minuters tillägg för sen ankomst. Petter Jonsson blev tvåa och ett stort grattis till Tommy Ström och första platsen i 2WD som fick ta emot segerpokalen av gästande Björn Waldegård.
Ett stort grattis även till 50-åringen NMS-Boden för en mycket väl arrangerad tävling. På etting.se finns det fem stycken in-car filmer att bevittna samt ett antal bilder från tävlingen.
Christofer
Läs även andra bloggares åsikter om Kanonrundan, Boden, Rally, Etting, Björn Waldegård
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar