02 januari 2008

Kungskobra i Khao Sok!

I en av alla broschyrer stod följande att läsa:

"Denna tur tar dig med upp till Khao Sok Nationalpark. Här möter du din elefant som skall transportera dig in i djungeln, via floden och till ett litet vattenfall. Efter cirka 40 minuter får elefanten en liten vilopaus och du har möjlighet att slänga dig ut i vattenfallet med hjälp av en liten lian. Efter att du har badat och slappnat av en stund tar elefanten dig tillbaka till bussen igen."

Sagt och gjort. Jag begav mig iväg på en tvådagars djungeltur för att ge Christofer arbetsro med att skriva sin SIDA rapport.

I utflykten ingick en elefanttur som jag motvilligt föjde med på. En turist fälla av det slaget var inte det jag längtad efter. Väl iväg insåg jag att promenaden in i djungeln, uppe på elefantryggen, var en trevlig sådan.
Tyst och stillsam i sällskap med nioåriga Aya (dotter till ett danskt par som tillhörde gruppen).

Väl inne i djungeln kom vi fram till ett litet vattenfall där vi kunde bada om vi ville. Elefantskötarna låg på ryggen och sov medan vi undersökte platsen och övervägde badandet. Ett annat danskt par provade just och försäkrade att det var värt det. När de kom upp på den trånga avsatsen gick jag fram och sköljde mig i ansiktet. Nu var det här en dag med duggregn och jag hade inte badkläder med mig, vilket fick mig att tveka - vilket jag inte är känd för!

Ayas pappa Martin och jag stod och pratade om hur härligt det skulle vara att ha ett "levande jacuzzibad" hemma när plötsligt en lian började falla ner alldeles bakom honom. Rätt vad det var landade lianen med ett magplask och ett djupt plums!
Till min fasa började lianen ringla sig framåt i den lilla poolen och gled långsamt i vattnet fram mot nästa vattenfall.
Jag skrek: SNAKE!

En halv meter bakom oss gled det som senare visade sig vara en fullvuxen Kungskobra förbi. Alldeles bakom oss!

På denna öförargliga elefantutflykt föll den Thailändska verkligheten bokstavligen ned över oss. Men gudarna var med oss: Vi kunde lika gärna ha legat i vattnet fridfullt simmande när denna underliga och dödligt giftiga varelse valde att släppa taget och falla pladask ner.

Varför är svårt att förstå?!

Elefanterna baxades genast bort, och när jag frågade om det var en kobra vi hade mött eller om det bara var en vanlig orm, fick jag endast det förvirrade svaret: "Yes". "No".

Själv var jag tämligen övertygad om att det var kobran vi hade stött på.

Väl tillbaka i Campen visades tagna bilder och det absoluta beviset för att det var en kobra var ett faktum. Dessutom inte vilken kobra som helst utan KUNGSKOBRAN!
(Ni vet, den som kan ta kål på just en elefant!)

Egentligen finns inte så mycket mer att säga om denna täta dag mer än att vi reste vidare till en gudomligt vacker sjö vid namn Cheow Lan Lake där vi sov, paddlade kanot, gjorde båtturer och såg många vackra djur och fåglar.

Jag är ganska tom på ord efter alltihop och sänder i stället en hälsning till Peter Jackson och Steven Spielberg - If you are looking for a new place to shoot I know where!

Tina

P.S. Tyvärr, hann jag inte ta några ormbilder, men Martin förser mig senare. Återkommer med dem... Don't mention the Swedes! D.S.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej ! Kul att läsa om din upplevelse i kao sok. Själv har jag tyvärr inte varit
där själv än. Bygger dock ett hus med min thailändska fru ca 10 mil norrut. där jag hade den osannolika turen att stöta på detta djur 2 gånger på en vecka 21 0ch 26 feb 08. Bara konstatera att det är ett fantasstiskt land. Det oväntade händer fort och ni hade som du skriver nog stor tur att ni inte badade just då. Får man fråga hur stor den var på ett ungefär? Mörk, ljus ?

feson sa...

Hej Per-Anders,

Kul att du hittat till vår blogg! Jag har försökt hitta din mail, utan att lyckas. Maila den så berättar jag gärna vidare.

mvh
Tina