04 november 2006

APEC i Ha Noi

Klockan var kvart över nio på torsdagmorgon. Morgonkaffe med kollegorna på Konsthögskolan. Frid och fröjd.
Mobilen ringde. Ett okänt nummer.
- Tjena, Hasse på Umeå Taxi. Ska inte du till Ha Noi idag? Ditt plan går om 25 minuter från Alvik.
- Va fan, säger du.

Hur jag tog mig hem till Haga lägger jag åt sidan. Tjugo minuter senare var jag på flygplatsen; incheckad och klar för att åka. En dag tidigare än jag trodde!

Väl på Arlanda var det bara att köpa en deo för att få bort den värsta lukten av ångestsvett. Tungmetall. En stadig drink i Sky-Bar och i väg mot Ha Noi.

Ett Ha Noi som stor städas. Den 12-17 november står man värd för ett APEC-möte (Asia-Pacific Economic Cooperation), med 21 stycken medlemstater. Ledare från halva världen kommer hit, inklusive G.W. Bush, V. Putin, Kinas president Hu Jintao och Japans premiärminister Shinzo Abe.
Det lär bli ett trafikkaos utan motsvarighet. Bara Bush drar med sig en stab på över 1000 personer!
Kaoset kommer att börja redan på Ha Noi internationella flyplats Noi Bai, som normalt hantera fem-sex plan samtidigt. Nu kommer det närmare 80 stycken inom loppet av några timmar.
Mer rapporter om detta lilla evenemang kommer senare.

Christofer

Inga kommentarer: